Korzár logo Korzár Horný Zemplín

Národný dopravca porušil pri zabezpečení náhradných autobusov zákon, zistil úrad

Chyby priznal, zaplatí pokutu.

Náhradná autobusová doprava v Humennom.Náhradná autobusová doprava v Humennom. (Zdroj: Korzár/Jana Otriová)

ZEMPLÍN. Železničnej spoločnosti Slovensko sa ušla kritika hneď z dvoch strán za zabezpečenie náhradných autobusov počas rekonštrukcie železničnej trate Bánovce nad Ondavou - Humenné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Korzár nedávno medializoval sťažnosti cestujúcich, že výluka trvá pridlho nad rámec pôvodných termínov, náhradné autobusy bývajú extrémne preplnené a musia na ne čakať pod holým nebom aj v nepriaznivom počasí.

Pred niekoľkými dňami zverejnil Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) rozhodnutie, že národný dopravca porušil pri obstaraní náhradnej autobusovej dopravy zákon a musí zaplatiť vysokú pokutu.

SkryťVypnúť reklamu

Keby železničná spoločnosť nesúhlasila so zisteniami úradu, mohla by dostať sankciu až 100-tisíc eur. Priznala pochybenia v plnom rozsahu, tak bude pokuta polovičná.

Súvisiaci článok Práce na stanici majú sklz, padol ďalší termín. Cestujúci sa tlačia v preplnených autobusoch Čítajte 

Objednávky dávali firme bez súťaže

Úrad preveroval dvanásť súvisiacich objednávok na predmet „Zabezpečenie mimoriadnej náhradnej autobusovej dopravy cestujúcich na trati Strážske – Humenné – Stakčín, Strážske – Humenné – Medzilaborce mesto, Strážske – Hanušovce nad Topľou, Bánovce nad Ondavou – Strážske a späť“.

Národný dopravca vystavil objednávky u spoločnosti Ejzatour, s. r. o., Snina od 29. októbra 2023 do 11. júla 2024 v sumách od 112-tisíc do takmer 515-tisíc eur. Celková cena za všetky predstavovala 3,3 milióna eur s DPH.

Úrad zistil, že železničná spoločnosť postupovala v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní.

SkryťVypnúť reklamu

Konštatoval, že pri obstaraní náhradnej dopravy rozdelila jednu veľkú zákazku na dvanásť menších častí. Ich predpokladané hodnoty sa tak dostali pod finančný limit prislúchajúci postupu pre zadávanie nadlimitných zákaziek (431-tisíc, resp. od 1. januára tohto roka 443-tisíc eur) .

Úrad vyhodnotil, že zákazky napĺňali časovú, miestnu a vecnú (funkčnú) súvislosť, preto sa nemal dodávateľ obstarávať osobitne na každú zvlášť.

Inak povedané, dopravca nemal firme vystavovať objednávky na menšie zákazky, ale vzhľadom na ich súhrnnú predpokladanú hodnotu mal riadne vysúťažiť dodávateľa služby ako celku najprísnejším postupom, ktorý stanovuje zákon pri nadlimitných zákazkách.

Národný dopravca sa tak podľa ÚVO priamym nákupom vyhol zverejneniu oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania, zabránil tým možnej účasti iným potenciálnym záujemcom a prípadnému podaniu námietok z ich strany, pričom „uvedené konanie kontrolovaného malo vplyv na výsledok verejného obstarávania“.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Vlaky v Humennom chcú riadiť z Michaloviec. Ráž si pozrel opravu trate, vydržte, vraví Čítajte 

Financie sa minuli skôr, ako sa očakávalo

Železničiari zverejnili 26. októbra 2022 rámcovú dohodu s víťazom súťaže Ejzatourom na dobu určitú do 31. októbra 2025 alebo do vyčerpania finančného limitu 650-tisíc eur bez DPH. O rok neskôr uzavreli dodatok, v ktorom sa suma navýšila o ďalších 64 990 eur.

Železničná spoločnosť obhajovala pred úradom zadávanie zákaziek napriamo tým, že mala jednoznačne preukázateľné dôvody.

Prvým je existencia nepredvídateľnej udalosti, teda že im Železnice Slovenskej republiky neskoro (13. augusta 2023) oznámili najrozsiahlejšiu výluku v histórii okruhu Humenné, ale „rámcová dohoda nerátala s takým objemom náhradnej autobusovej dopravy“.

Ako vyplýva z obsahu rozhodnutia úradu, už po roku bol v podstate vyčerpaný celý finančný limit z rámcovej dohody, ktorý sa pôvodne odhadoval na tri roky.

Z toho vyplýval podľa železničnej spoločnosti časová tieseň, keď nemohla dodržať časové limity verejného obstarávania pre nadlimitné zákazky, aby zároveň dokázala zabezpečiť pokračovanie náhradnej dopravy. Táto povinnosť jej vyplýva zo zmluvy s ministerstvom dopravy o dopravných službách vo verejnom záujme.

Oznámenie o vyhlásení novej súťaže zverejnili v závere októbra 2023, ale pre námietky sa podpísala zmluva s novým dodávateľom náhradnej dopravy až 27. mája 2024.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB627 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Železničná spoločnosť Slovensko

Súvisiace témy: Vlaky

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 527
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 192
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 861
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 972
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 749
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 794
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 477
  1. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  2. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  3. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  4. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  5. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  6. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  7. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  8. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 426
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 663
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 588
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 857
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 556
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 273
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 869
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 811
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  2. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  3. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  4. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  5. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  6. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  7. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  8. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 426
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 663
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 588
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 857
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 556
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 273
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 869
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 811
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu